سهیلا فرهنگی؛ علی اکبر خاصه؛ فلورا فردی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف تعیین وضعیت مطالعۀ متون ادبی در زنان خانهدار و شاغل شهر رشت انجام شده است. روششناسی: روش پژوهش از نوع پیمایشی با ماهیت علّی- مقایسهای است که در آن به مقایسۀ وضعیت مطالعۀ متون ادبی در بین زنان خانهدار و شاغل شهر رشت پرداخته شده است. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه گردآوری شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف تعیین وضعیت مطالعۀ متون ادبی در زنان خانهدار و شاغل شهر رشت انجام شده است. روششناسی: روش پژوهش از نوع پیمایشی با ماهیت علّی- مقایسهای است که در آن به مقایسۀ وضعیت مطالعۀ متون ادبی در بین زنان خانهدار و شاغل شهر رشت پرداخته شده است. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه گردآوری شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را زنان 25 تا 45 سالۀ شاغل و خانهدار شهر رشت تشکیل دادهاند که براساس اطلاعات مرکز آمار ایران در سالنامۀ آماری سال 1390 جمعیت این زنان 83082 نفر بوده است. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 382 نفر از این زنان به روش نمونهگیری تصادفی بهعنوان حجم نمونۀ پژوهش در نظر گرفته شدند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که عوامل درونی مانند میزان مطالعۀ دوران کودکی و نوجوانی (25/71 درصد)، میزان مطالعۀ والدین (40/46 درصد)، احساس تمایل به مطالعۀ متون ادبی (05/77 درصد)، وضعیت تأهل و تمایل همسران زنان متأهل به مطالعه (40/52 درصد) ازجمله عوامل مؤثر در مطالعه به شمار میرود. همچنین نتایج این پژوهش نشان میدهد که بین وضعیت اشتغال، تأهل و تحصیلات با مطالعۀ متون ادبی تفاوت معنیداری وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: بهطورکلی نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که زنان خانهدار و شاغل شهر رشت، در عمل، مطالعة متون ادبی را جزو اولویّتهای اولیّة زندگی خود قرار ندادهاند اما در بعضی اوقات به مطالعة متون ادبی میپردازند.